Ta strona używa plików cookies.
Polityka cookies    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
Kocham Radzyń Podlaski

  Kochamy nasze miasto i jesteśmy z niego dumni!

Samorządy walczą o stację kolejową PKP Radzyń!

Stanowisko samorządów w sprawie inwestycji w linie kolejowe 30 i 631 zostało przyjęte na zakończenie konferencji pt. "Rozwój kolei w województwie lubelskim", która odbyła się 6 marca w sali konferencyjnej Urzędu Miasta Radzyń Podlaski. Dokument zaakceptowany przez uczestniczących w konferencji samorządowców zostanie przesłany do Wicepremiera Rządu RP Jacka Sasina oraz Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka.

Jak wyjaśniał burmistrz Radzynia Jerzy Rębek, chodzi o to, by zmodyfikować przebieg planowanej Wschodniej Magistrali Kolejowej między Lublinem a Łukowem tak, by przebiegała także przez Parczew, Radzyń i Lubartów, podczas gdy w dotychczasowych planach jest odcinek prowadzący przez Dęblin, z ominięciem wymienionych miast. Odcinek ten, jak cała magistrala miałby być zelektryfikowany, dostosowany do prędkości 160 km/h i dwutorowy, co umożliwiłoby transport nie tylko pasażerów, ale i towarów.

- Na trasie Łuków – Radzyń – Parczew – Lubartów obecnie istnieje kolej 1-torowa, ale w przeszłości przebiegały tędy 2 tory, pozostała pełna infrastruktura – są tereny, nasypy. Oczekujemy takiego rozwiązania. Może są to trudne decyzje, ale mamy prawo tego oczekiwać – jesteśmy integralną częścią państwa – mówił burmistrz Jerzy Rębek.

W konferencji wzięli udział: Wicemarszałek Województwa Lubelskiego Zdzisław Szwed, Wicewojewoda Lubelski Robert Gmitruczuk, Jerzy Szwaj – przewodniczący sejmiku wojewódzkiego Prezes Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego Józef Marek Kowalczyk, Dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK S.A. w Lublinie Andrzej Matusiewicz, Kamil Paszkowski – dyrektor biura Senatora RP Grzegorza Biereckiego, radni wojewódzcy Ryszard Szczygieł i Sławomir Sosnowski, Tadeusz Sobotnik - Dyrektor Biura Strategii PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, Aleksander Wołowiec, koordynator Komitetu Sterującego Komponentu Kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego a także samorządowcy powiatów bialskiego, lubartowskiego, łukowskiego, parczewskiego i radzyńskiego.

Organizatorami i gospodarzami konferencji byli: Wicemarszałek Województwa Lubelskiego Zdzisław Szwed, Starosta Radzyński Szczepan Niebrzegowski, Burmistrz Miasta Radzyń Podlaski Jerzy Rębek oraz Wójt Gminy Radzyń Wiesław Mazurek.

W podpisanym dokumencie przedstawiciele 20 jednostek samorządowych z powiatów: Biała Podlaska, Łuków, Parczew, Lublin, Lubartów wnioskują o podjęcie działań w sprawie kompleksowej modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 30 Łuków-Lublin Północny w zakresie budowy drugiego toru, elektryfikacji linii, modernizacji i przywrócenia infrastruktury dla obsługi podróżnych, zwiększenie liczby połączeń kolejowych. Zdaniem samorządowców projekt taki wypełnia kryteria, by znalazł się na liście podstawowej w ramach Krajowego Programu Kolejowego na okres do 2023 r. Ponadto wnoszą o pilną decyzję i przygotowanie jeszcze w roku 2020 Studium wykonalności dla tej inwestycji.

W dokumencie znalazł się również wniosek o budowę nowej linii kolejowej nr 631 Milanów-Biała Podlaska-Fronołów, która to inwestycja skróciłaby o 50% czasy przejazdów na trasie Lublin-Biała Podlaska - Białystok

Obie linie byłyby przystosowane do prędkości 160 km/h, jako linii bazowych dla Wschodniej Magistrali Kolejowej, która ma połączyć obecne i byłe miasta wojewódzkie Polski wschodniej: Białystok, Białą Podlaską, Lublin i Rzeszów. To pozwoli również na przejęcie 2 mln ton ładunków, które obecnie są przewożone transportem drogowym. Linia 631 jest istotnym projektem inwestycyjnym w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego

- Jestem pod wrażeniem spotkania. Miałem okazję rozmawiać z różnymi samorządami, wy jesteście w awangardzie: macie pomysł i determinację, aby wdrażać projekty, o których mówimy; macie kompetencje, liderów, animatorów, którzy znają temat, przekonanie do swoich pomysłów, krytyczne spojrzenie na oferty unijne i rządowe – powiedział Aleksander Wołowiec z Centralnego Portu Komunikacyjnego. Mówca podkreślił też, że plany reprezentowanych na spotkaniu samorządów wpisują się w strategie na poziomie europejskim i rządowym. - Wracamy do kolei. Przyszły rok Unia Europejska ogłosi rokiem kolei. Jest to najbezpieczniejszy, nisko emisyjny, zapewniający neutralność klimatyczną, efektywny ekonomicznie i energetycznie środek transportu. - A. Wołowiec podkreślał również, że rozwój kolei łączy się z rozwojem przemysłowym, bo oznacza to wiele pewnych miejsc pracy przy budowie linii kolejowych i taboru oraz obsłudze kolei (średnio 1 km torów to 2 etaty na kolei).

Tymczasem województwo lubelskie ma najgorszą infrastrukturę drogową i kolejową w Polsce (4,1 km na 100 km2, średnia w Polsce to 6,3 km na 100 km2). Sytuację ma diametralnie zmienić Wschodnia Magistrala Kolejowa, włączenie linii kolejowej nr 631 do strategii Centralnego Portu Komunikacyjnego. O prowadzonych i planowanych inwestycjach kolejowych województwie lubelskim mówili: Dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK S.A. w Lublinie Andrzej Matusiewicz I Tadeusz Sobotnik - Dyrektor Biura Strategii PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Połączenie kolejowe Łuków- Radzyń-Parczew-Lubartów-Lublin zbudowana została “za czasów carskich” jako kolej dwutorowa. Stacja Radzyń – Bedlno istniała od 1898 roku. W 1915 został zamknięty jeden tor. Połączenia kolejowe zamknięto w 2000 r. Ponownie otwarto je w 2017, z powodu remontu linii kolejowej nr 7 Lublin -Warszawa, jako linię zastępczą, objazdową. Po zakończeniu remontu linii kolejowej nr 7 na trasie Łuków-Radzyń-Parczew pozostawiono tylko 2 pary pociągów Lublin-Warszawa.

Tekst: Anna Wasak, zdjęcia: Michał Maliszewski

 

image001
image002
image003
image004
image005
image006
image007
image008
image009
image010
image011
image012
image013
image014
image015
image016
image017
image018
image019
image020
image021
image022
image023
image024
image025
image026
image027
image028
image029
image030
image031
image032
image033
image034
image035
image036
image037
image038
image039
image040
image041
image042
image043
image044
image045
image046
image047
image048
image049
image050
image051
image052
image053
image054
image055
image056
image057
image058
image059
image060
image061
image062
image063
image064
image065
image066
image067
image068
image069
image070
image071
image072
image073
image074
image075
image076
image077
image078
image079
image080
image081
image082
image083
image084
image085
image086
image087
image088
image089
 

Komentarze obsługiwane przez CComment

Kategoria: